Chemiczny „trójstyk” w Alpinusie…
Wakacyjne wędrówki z trójstykiem umiejscowionym na turystycznym szlaku, ze względu na swoją specyfikę i oryginalność, dostarczają wytrwałym turystom wielu przyrodniczych wrażeń i ciekawostek geograficznych.
Znakomita większość naszych Uczennic i Uczniów konkretyzuje aktualnie swoje wymarzone plany wakacyjne. Nieliczni zaś – realizują unijny projekt „Dzisiaj staż, jutro praca”. W ramach tego właśnie przedsięwzięcia, Sara i Michalina z najstarszej klasy Technikum Chemicznego o profilu technik analityk, zdecydowały się odbyć staż zawodowy w Laboratorium Alpinus Chemia, mieszczącym się w Bydgoskim Parku Przemysłowo-Technologicznym.
Uczennice podjęły świadome działania na ścieżce swojej kariery zawodowej i… na pewno znalazły się na szlaku „trójstyku” edukacyjnego Uczeń – Pracodawca – Szkoła. Zarówno Stażystki, firma Alpinus, jaki i „nasz Chemik” – wszyscy wspólnie odnotowali zyski.
Uczennice, kształcące się, na co dzień „u Łukasiewicza”, będąc beneficjentami wakacyjnego projektu mają możliwość zdobycia dodatkowego doświadczenia zawodowego, wykraczającego poza zakres kształcenia praktycznego w szkolnym laboratorium. Michalina i Sara, przez cały lipiec, sprawdzają swoje kwalifikacje zawodowe w rzeczywistych warunkach pracy, które oferuje Laboratorium ALPINUS, jako pracodawca. Dziewczyny pogłębiają i zdobywają nową wiedzę, umiejętności i kompetencje w celu lepszego dopasowania do lokalnego rynku pracy. Przy okazji, nawiązują nowe kontakty z potencjalnym pracodawcą i inicjują możliwości dalszej współpracy. Udokumentowany przebieg realizacji stażu zawodowego będzie zapewne dodatkowym atutem w Ich późniejszych dokumentach rekrutacyjnych, np. CV. Za swój trud i zaangażowanie, zgodnie z Regulaminem projektu i zawartą umową, Stażystki otrzymają wynagrodzenie w postaci stypendium, co wygeneruje przypuszczalnie Ich niezależność finansową na kolejne tygodnie wakacji.
Pracodawca, przyjmujący uczniów na staż zawodowy, także zyskuje wiele korzyści. Po pierwsze, kształci potencjalnych nowych pracowników w sposób zgodny z zapotrzebowaniem firmy. Po drugie, odciąża innych pracowników w okresie urlopowym dzięki zaangażowaniu stażysty dopasowanego do oczekiwań pracodawcy. Po trzecie, buduje dobry wizerunek firmy, która chętnie współpracuje z sektorem edukacji. Taka kooperacja umożliwia formułowanie sugestii i propozycji zmian w kształceniu zawodowym pod szyldem nowoczesności w danej branży.
Szkoła, której uczniowie realizują staże zawodowe u pracodawców, osiąga wiele profitów. Dzięki rozszerzeniu oferty edukacyjnej oraz udziałowi w projektach propagujących rozwój zawodowy - wzrasta jej prestiż na rynku edukacyjnym. Szkoła otrzymuje profesjonalne wsparcie w wypełnianiu zadań wynikających z przepisów prawa oświatowego, a co najważniejsze, zwiększa szanse swoich absolwentów na zatrudnienie w zaprzyjaźnionych firmach. Nieocenionym walorem staje się pogłębienie wielopłaszczyznowej współpracy szkoły z pracodawcami.
WNIOSEK: Chemiczny „trójstyk” w Alpinusie… przyniósł wzajemną satysfakcję.
Pracodawca podsumował staż zawodowy Michaliny i Sary, formułując szeroki wachlarz pochwał… począwszy od prezentowanej wiedzy i umiejętności laboratoryjnych, a skończywszy na zaangażowaniu, dokładności, punktualności i kreatywności podczas wykonywania powierzonych zadań.
Uczennice - zyskały satysfakcję, dodatkowy zasób wiedzy i umiejętności analitycznych z wykorzystaniem nowoczesnych metod badawczych, potwierdzając tym samym swój wysoki poziom wykształcenia zawodowego.
Szkoła - otrzymała informację zwrotną od pracodawcy, że kształcenie chemików w systemie modułowym daje bardzo dobre rezultaty i spełnia najwyższe oczekiwania względem techników analityków na rynku pracy. Zespół Szkół Chemicznych może mieć ogromną satysfakcję z tego, że mrówcza praca tydzień po tygodniu, codzienne zmagania w laboratorium, systematyczne działania edukacyjne w relacji Uczeń-Nauczyciel przynoszą zadowolenie… na miarę sukcesu.
Notatką sporządziła
Beata Majerska
po wizycie monitorującej
w Laboratorium Alpinus Chemia