Kandydat. Uczeń. Absolwent. Stażysta. Pracownik.

Faktem jest, że praca wypełnia statystycznie 1/3 doby osobie czynnej zawodowo. Jest źródłem ekonomicznego bezpieczeństwa i niezależności finansowej. Ideał to praca, która powinna być wulkanem satysfakcji, lawą zadowolenia i erupcją pomysłów na rozwój osobisty.

Czy tak jest? Co sadzą o tym młodzi technicy analitycy?

Początek roku szkolnego 2018/2019…
Grupa nastolatków stanęła na starcie długodystansowego biegu związanego z wyborem ścieżki kształcenia zawodowego. Jej elementarnym etapem był wybór szkoły ponadpodstawowej, która miała spełnić edukacyjne marzenia KANDYDATA w maratonie do upragnionego zawodu. Młodzi ludzie przestąpili próg bydgoskiego Zespołu Szkół Chemicznych. Zyskali w nim rangę UCZNIA. Przez cztery lata „u Łukasiewicza” zgłębiali wiedzę ogólną i kształcili umiejętności w kwalifikacjach zawodowych. Prowadzili badania laboratoryjne, przeprowadzali eksperymenty i analizy chemiczne. Krystalizowali, destylowali, miareczkowali, mierzyli parametry fizykochemiczne substancji chemicznych i biologicznych. Wykonywali analizy jakościowe, ilościowe i instrumentalne… by perfekcyjnie zdać egzaminy teoretyczne i praktyczne w dwóch kwalifikacjach zawodowych dedykowanych technikowi analitykowi.

Koniec roku szkolnego 2021/2022…
Cykl czteroletniego kształcenia zakończony sukcesem edukacyjnym zaowocował rangą ABSOLWENTA szkoły. Wszystkie pomyślnie zdane egzaminy maturalne potwierdziły dojrzałość młodych osób, które z dużą dozą rozwagi zaczynały projektować plan A, plan B i plan C… swojej przyszłości. Stojąc na rozdrożu możliwości, część Absolwentów wybrała drogę studiowania, część zdecydowała się na aktywność w kierunku wskazanym przez drogowskaz - praca.

Doświadczenie w zawodzie ma kluczowe znaczenie. Można je w pierwszej fazie zdobywać w czasie nauki szkolnej. W kolejnej fazie – odbywając staż zawodowy u wybranego pracodawcy. Tegoroczni Absolwenci, Pankracy Krzemkowski i Kacper Szymański, zdecydowali, że zostaną STAŻYSTAMI w Zakładach Chemicznych NITRO-CHEM - dzięki unijnemu projektowi „Dzisiaj staż, jutro praca”.

Co zyskali dzięki stażowi zawodowemu?

Okres stażu u pracodawcy potraktowali jak możliwość utrwalenia wiedzy oraz szansę na zdobycie dodatkowych umiejętności – nie tylko zawodowych, ale także społecznych dzięki relacjom służbowym z przełożonymi i współpracownikami. Staż to idealna okazja do zdobycia doświadczenia w branży, z którą wiąże się swoją przyszłość zawodową. Dni spędzone na stażu pozwoliły zweryfikować swoje wyobrażenia o konkretnej profesji z rzeczywistością w danym zawodzie, na konkretnym stanowisku pracy. Podczas stażu zawodowego zarówno Kacper, jak i Pankracy mieli możliwość poznania siebie w nowych okolicznościach. Sumiennie realizując obowiązki stażysty, wysnuli wnioski na temat swojej kreatywności, otwartości na wiedzę, samodzielności i sposobu funkcjonowania w relacji przełożony – podwładny. Nauczyli się na pewno perfekcyjnie zarządzać sobą w czasie i działać pod presją. Zyskali nowe umiejętności i kompetencje miękkie. Wykształcili umiejętność pracy w grupie oraz komunikatywność, którą bardzo doceniają wszyscy pracodawcy. Po odbyciu stażu zawodowego obaj są wspaniałymi kandydatami na PRACOWNIKÓW.

Skąd to wiadomo? Takie opinie o efektach stażu zawodowego Kacpra i Pankracego usłyszałam w NITRO-CHEMIE podczas wizyty.

 

Beata Majerska